اصول طراحی سایت فروشگاه اینترنتی
اصول طراحی فروشگاه اینترنتی
طراحی یکی از مهمترین موارد در جذب مخاطبان و مشتریان است. اصول طراحی سایت فروشگاه اینترنتی، ایدههای عمومی هستند که به طراحی فروشگاه اینترنتی شما به عنوان یک صنعت و عمل اجرایی، اعمال و اضافه میشوند. اصول طراحی فروشگاه اینترنتی همان مقدماتی است که تمام طراحان سایت را مشتاق میکند تا آن را برای ایجاد بخشهای متنوع تاثیرگذار دنبال کنند. طراحی یکی از مهمترین مواردی است که بیشترین تعامل و ارتباط را با مخاطبان سطح وب و به ویژه با مشتریان فروشگاه اینترنتی شما برقرار میکند، طراحی و ایجاد خلاقیت در قدم اول شاید فرایند دشواری بنظر برسد، اما با آشنایی با این اصول طراحی، طراحی داخلی فروشگاه اینترنتی، آسانتراز آن چیزی است که فکر میکنید همچنین اگر قصد طراحی فروشگاه اینترنتی ندارید، فروشگاهسازها با ارائه خدمات آماده در طراحی سایت فروشگاه آنلاین به شما کمک خواهند کرد.
پایه و اصول طراحی سایت فروشگاه اینترنتی
- توازن (بالانس)
- حرکت
- کنتراست یا تضاد
- تسلط یا سلسله مراتب
- تناسب یا مقیاس
- پیوستگی یا انسجام
از دیگر موارد اصولی در طراحی فروشگاه اینترنتی
این دسته از موارد، زیرمجموعهی اصول طراحی مستقل در نظر گرفته نمیشود ولی، با رعایت این نکات نیز کارایی بالایی را به طراحی شما اضافه میکند و ساختار زیبایی را به فروشگاه اینترنتی شما میافزاید. در قسمت زیر به طور جامع و کاربردی به معنای هر یک از این موارد که مربوط به مفهموم اصول طراحی است خواهیم پرداخت.
- ریتم حرکتی
- فضای سفید
- تقارن
در این بخش به انواع و اقسام طراحیها در زمینه بازاریابی اشاره خواهیم کرد:
با آشنایی با هر کدام از این شیوهها در بازاریابی، قدمی مثبت در جهت رشد کسب و کار خود بخصوص در حوزه فروشگاه اینترنتی برداشتهاید. اما، نحوه به کارگیری هر کدام از این شیوه ها در صنعت بازاریابی حائز اهمیت است که در ادامهی مطلب به هر یک از آنها به طور ویژه خواهیم پرداخت.
۱. طراحی گرافیک
۲. برندسازی و طراحی لوگو
۳. طراحی UI/UX
۴. طراحی وب (FRONT-END)
۵. طراحی چند رسانهای (MULTIMEDIA)
۶. طراحی محیطی
طراحی سایت فروشگاهی
طراحی گرافیک
وقتی حرف از طراحی در حوزه بازاریابی به میان میاید، طراحی گرافیک اولین واژهای است که اکثر افراد در ذهن خود تصور میکنند و از آنجایی که محتوای بصری از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است و راه تعاملی تاثیر گذار در رسانهی بازاریابی به شمار میرود؛ به همین جهت شرکتها به طراحان گرافیک برای ایجاد ارزش و سودی که نشاندهندهی برندشان باشد، اعتماد میکنند تا همچنین تعاملی کارامد با مخاطبان نیز داشته باشند.
برندسازی و طراحی لوگو
برندسازی و طراحی لوگو یکی از زیرشاخه ها و زیرمجموعههای طراحی گرافیک بشمار میرود که شامل عناصر بصری یک برند و در توصیفی بهتر، هویت یک برند است که شامل لوگو، تایپوگرافی، پالت رنگها، سبک راهنمایی و غیره است. برندسازی و طراحان لوگو، ماموریت برند،هدف و ارزش یک برند را به تصویر میکشند و آگاهی از برند یک شرکت را گسترش میدهند.
طراحی UI/UX
طراحی واسط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) متمرکز بر بهبود چگونگی اثر متقابل تجربه استفاده از محصول با کاربران وبسایتها، برنامهها و نرمافزارهای فروشگاهی است. درحالی که بعضی از نقشها این دو را به هم ترکیب میکند و تقریباً یکی میدانند، با این حال این دو کاملا از یکدیگر متفاوت هستند.
طراحان واسط کاربری، مسئولیت ایجاد رضایتمندی بصری را در تجربه برندسازی برای کاربران از طریق طراحی صفحات وب، طراحی برنامههای موبایل و طراحی قالب برای وردپرس و فروشگاه های اینترنتی را برعهده دارد.
از طرفی دیگر طراحان تجربه کاربری، اطمینان حاصل میکنند که در واقع یک محصول از طریق گردش کاربری، امتحان کردن قابلیت استفاده و پروتایپ دیجیتالی، مشکلات را حل و نیازها را برطرف میکند. طراحان UX خود در قبال این موارد مسئول میدانند.
طراحی وب (FRONT-END)
طراحی وب در بخش فرانت اند یک وبسایت اعمال میشود. طراحان فرانت اند همانند طراحان UI به دانش کدنویسی مسلط هستند. طراحان وب برای یک وب سایت موکاپهای UI ایستا طراحی می کنند و سپس آنها را به کد HTML ،CSS و کد JavaScript ترجمه میکنند. طراحان وب ارزشهایی را ایجاد میکنند که یک وب سایت جذاب و کاملاً کاربردی تولید میکند، مانند صفحات پراکنده، عناصر ناوبری، نقشه سایت و صفحات، ویژگی های پیمایش و کلیک و سیستم های مدیریت محتوا.
طراحی چند رسانهای
طراحی مولتی مدیا یا موشن گرافیک به گونهای از طراحی گفته میشود که برای انواع رسانهها بخصوص انیمیشن و ویدیو در نظر گرفته میشود. بهدلیل زمان و هزینهای که نیازمندی این نوع از طراحی است، این شیوه از طراحی، در طول تاریخ به کسانی که در تلویزیون و فیلم هستند، اختصاص یافته است. اما با وجود پیشرفتها در تکنولوژی و گسترش استفاده از بازاریابی محتوای ویدیوییدر سالهای اخیر، موشن گرافیک بیش از پیش در دسترس است. طراحان مولتی مدیا در برابر ایجاد ارزشهای بصری حرکتی که با مخاطبان ارتباط موثر برقرار و رضایتمندی ایجاد میکند. این طراحی ها شامل:
- لوگوهای حرکتی
- گیفها
- محتوای ویدیوهای انیمیشنی
- ویدیوهای اموزشی
- وبسایتهای انیمیشنی
طراحی محیطی
طراحی محیطی به طراحی گرافیک محیطی نیز شناخته میشود که از طریق پیشبرد یک هدف محیطی به بهبود تجربه کاربری چه به یاد ماندنی، هیجان انگیز، آموزنده، انگیزشی یا به راحتی قابل جستجو باشد، درنهایت به طراحی محیطی ختم میشود. این روش طراحی داخلی، معماری، طراحی گرافیک، طراحی چشم انداز و طراحی صنعتی را با هم ادغام می کند. طراحی محیطی عناصری را ایجاد میکند که افراد را به فضای محیطی متصل میکند. مثل، نقاشیهای دیواری، طراحی دفتری و برندسازی، طراحی داخلی فروشگاه، طراحی فضای محیطی رویدادها، طراحی بیلبوردها و تبلیغات کارامد.