چگونگی دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟
یکی از عوامل مهم توسعه تـجارت الکترونیکی، ایـجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی می بـاشد. چگونگی دریافت نماد اعتماد الکترونیکی برای سایت فروشگاه اینترنتی، با توجه به بررسی های انجام گرفته، مهمترین عوامـل مراجعه و اعتماد خـریداران به وب سایت های فروشگاه ایـنترنتی به شرح ذیل می باشند:
- شناسایی مالک کسب و کار و امکان مراجعه در صورت بروز اشکال.
- کامل و صحیح بودن اطلاعات کالا یا خدمات ارائه شده.
- گارانتی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش.
- واضح بودن روند برگرداندن کالا و بازپس گیری پول.
- محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران.
- تایید امنیت سایت توسط یک موسسه و مرکز ملی اعتماد.
در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به فروشگاه های اینترنتی را برعهده دارد.
طبق مطالعات انجام شده تائید کسب و کار اینترنتی و یا فروشگاه اینترنتی توسط یک موسسه و مرکز ثالث، بیشترین تاثیر در مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کار اینترنتی را دارد. در این حالت خریدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنیت بیشتری دارد و اگر از اطلاعات شخصی وی سوء استفاده شود، می تواند برای شکایت از فروشگاه اینترنتی متخلف به مراجع قانونی مراجعه نماید.
اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای وبسایت های فروشگاه اینترنتی با هدف قانونمند کردن و چارچوب دهی به فعالیت فروشگاه اینترنتی در حال انجام می باشد. نماد اعتماد الکترونیکی به شکل یک علامت در بالای سایتهایی که از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است به نمایش در می آید. ساماندهی سایتهای تجاری در کشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی بهخصوص B2C خواهد بود. به نحویکه مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از اینکه سایتها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند کرد و حقوق مصرف کنندگان را به رسمیت میشناسند، اقدام به خرید می کنند.
خریداران بایستی با جستجو در فهرست سایت های فروشگاه اینترنتی مورد تایید، از صحت “نماد اعتماد الکترونیکی” به نمایش درآمده در وب سایت ها اطمینان حاصل کنند.
نماد اعتماد الکترونیکی مجوز فعالیت سایت های فروشگاه اینترنتی
یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الکترونیکی، ایـجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی می بـاشد طبق مطالعات انجام شده تائید کسب و کار اینترنتی توسط یک موسسه و مرکز ثالث، بیشترین تاثیر در مراجعه و اعتماد خریداران به فروشگاه اینترنتی را دارد. در این حالت خریدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنیت بیشتری دارد و اگر از اطلاعات شخصی وی سوء استفاده شود، می تواند برای شکایت از فروشگاه اینترنتی متخلف به مراجع قانونی مراجعه نماید. در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به سایت های فروشگاه اینترنتی را برعهده دارد.
نماد اعتماد الکترونیکی یک نشان دولتی است که صرفاً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (وزارت صنعت، معدن و تجارت)، صادر شده و به کسب و کارهای اینترنتی و سایت های فروشگاه اینترنتی با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها اعطا میگردد.
مدت اعتبار نماد اعتماد
در حال حاضر نماد اعتماد الکترونیکی اعتبار دو ساله دارد.
معنای ستارههای نماد اعتماد
سطح اعتماد و کیفیت عملکرد وبسایت را نشان میدهد. تعداد ستارههای بالاتر، نشاندهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر عملکرد وبسایت های فروشگاه اینترنتی است.
نماد اعتماد الکترونیکی در شبکههای اجتماعی و پیامرسان
در حال حاضر اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای فعال در شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای مجاز نیز تعلق می گیرد. کلیه فعالان کسب و کارهای الکترونیکی در شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای مجاز، جهت ثبت نشانی فعالیت خود و آغاز فرآیند اخذ نماد اعتماد الکترونیکی می توانند با مراجعه به سامانه نمادو ایجاد حساب کاربری، اقدام به ثبت نشانی فعالیت خود در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها نمایند. همچنین کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی نیز میتوانند با ورود به پنل کاربری خود، از قسمت افزودن شناسه اقدام به ثبت نشانی فعالیت خود در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها نمایند.
اطلاعاتی که بعد از اخذ نماد الکترونیکی نمایش داده میشود
در صورت احراز شرایط دریافت نماد اعتماد و اخذ این مجوز، اقلام اطلاعاتی زیر به صورت عمومی در پروفایل شما در معرض دید بازدیدکنندگان قرار میگیرد: نام کسب و کار، آدرس وبسایت، وضعیت اعتبار نماد اعطا شده، سوابق عملکرد کسب و کار، تاریخ اعطا، ساعت پاسخگویی کسب و کار، خدمات و مجوزهای کسب و کار، نام صاحب امتیاز، آدرس کسب و کار، تلفن ثابت و پست الکترونیکی.