شناخت ابراز گوگل آنالیتیکس
راهنمای شناخت و کار با ابراز گوگل آنالیتیکس یرای مدیران سایت
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
شناخت ابراز گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، ابزار تحلیلگر شرکت گوگل است که در بین کاربران ایرانی به نامهای گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز هم شناخته میشود. گوگل آنالیز میتواند آمار مربوط به وبسایت شما را تبدیل به یک منبع ارزشمند برای شناخت کاربران و بهینهسازی وبسایت برای آنها کند.
صاحبان کسب و کارهای اینترنتی بخصوص فروشگاه های اینترنتی قطعا به نرم افزارهایی جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات ورودی خود نیاز دارند. در بستر وب، یک برنامه تحلیل گر، نرم افزاری تحت وبی است که وظیفه ردیابی، اندازه گیری و آنالیز ترافیک وب سایت فروشگاهی یا وبسایت شرکنی شما را به عهده دارد. ده ها نرم افزار بسیار عالی در این زمینه وجود دارند که یکی از بهترین آن ها گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) است که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته شده است.
سوالاتی که این ابزار تحلیل گر می تواند بطور شفا پاسخگوی آنها باشد!
- چند نفر از وبسایت فروشگاهی من بازدید میکنند؟
- افراد به طور متوسط چه مقدار زمانی در وبسایت فروشگاهی من وقت میگذرانند؟
- آیا محتویات صفحات من به اندازۀ کافی واضح و جذاب هستند؟
- خوانندگان وبلاگ من به چه مطالب و موضوعاتی علاقهمند هستند؟
- بازدیدکنندگان من در چه شهرها و کشورهایی زندگی میکنند؟
- آیا داشتن یک وبسایت واکنشگرا و مناسب گوشی برای من لازم است؟
- بازدیدکنندگان از طریق چه وبسایتی به سایت من هدایت میشوند؟
- کدام تکنیکهای بازاریابی بیشترین تاثیر را بروی ترافیک وبسایت فروشگاهی من دارند؟
- کدام صفحات وبسایت من دارای بیشترین میزان محبوبیت هستند؟
- چه تعداد از بازدیدکنندگان من تبدیل به مشتری میشوند؟
- بازدیدکنندگانی که به مشتری تبدیل میشوند چه ویژگیهایی دارند؟
- چطور میتوانم سرعت وبسایت فروشگاهی خود را افزایش دهم؟
قبل از شروع استفاده از Google Analytics، باید یک حساب Google راه اندازی کنید. این بدان معنی است که شما باید آدرس ایمیل و رمز ورود حساب Google خود را ثبت کرده باشید.
راهنمای نصب گوگل آنالیتیک برای آنالیز وبسایت -آنالیز سایت فروشگاه اینترنتی
برای ثبت نام در گوگل آنالیتیکس باید یک حساب gmail داشته باشید. دقت داشته باشید که این حساب gmail، قرار است که کنترل کامل روی اطلاعات اکانت گوگل آنالیتیکس شما داشته باشد، به همین دلیل توصیه می شود که یک حساب gmail برای کسب و کار خود داشته باشید و از آن برای ثبت نام در گوگل آنالیتیکس و دیگر سرویسهای گوگل استفاده کنید.
پس از ساخت gmail، برای ثبت نام در گوگل آنالیتیکس وارد صفحه گوگل آنالیتیکس شده و روی دکمه sign in to analytics کلیک کنید. در این مرحه اگر با حساب gmail خود لاگین کرده باشید مستقیما وارد مراحل ثبت نام در گوگل آنالیتیکس می شوید.
در این مرحله لازم است نام حساب آنالیتیکس، نام وبسایت و اطلاعات دیگر مانند نام کشور را وارد کنید.
شما میتوانید با gmail وارد شده، بیش از یک اکانت گوگل آنالیتیکس بسازید و در هر اکانت چند وبسایت (سایت فروشگاه اینترنتی) و اپلیکیشن را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید.
در واقع جیمیلی که با آن در گوگل آنالیتیکس ثبت نام کردهاید در بالاترین سطح قرار دارد. با این gmail شما میتوانید یک یا چند اکانت آنالیتیکس بسازید که هرکدام میتواند نام یک شرکت یا فروشگاه باشد.
سپس در هر اکانت ساخته شده شما میتوانید چندین وبسایت (چند سایت فروشگاه اینترنتی) و اپلیکیشن را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید.
اگر یک شرکت هستید، بهتر است که نام حساب شما با نام شرکت یکی باشد. مثلا اگر نام شرکت شما A است، می توانید نام حساب آنالیتیکس را A قرار دهید و در این حساب چند وب سایت مربوط به شرکت را به آنالیتیکس متصل کنید.
شما ابتدا نام اکانت آنالیتیکس خود را مشخص کنید و در مرحله بعد یک Property (وبسایت یا اپلیکیشنی که قرار است به آنالیتیکس متصل شود) را مشخص میکنید. و در ادامه کشور و ساعت رسمی آن را انتخاب میکنید.
قراردادن کد گوگل آنالیتیکس در سایت
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
کد گوگل آنالیتیکس
در مرحله بعد، گوگل آنالیتیکس یک قطعه کد در اختیار شما قرار می دهد که مربوط به Property ساخته شده است. به هر وبسایت یا سایت فروشگاه اینترنتی یا اپلیکیشنی که قرار است به گوگل آنالیتیکس متصل شود یک Property گفته میشود و گوگل به ازای هر Property یک کد در اختیار شما قرار میدهد که باید آن را در Property مورد نظر قرار دهید.
مثلا اگر شما نام اکانت خود را A قرار داده اید و در بخش Property نام وبسایت فروشگاه یا شرکت و آدرس آن را درج کردهاید، گوگل به ازای این سایت یک کد به شما ارایه میکند که لازم است در سایت فروشگاه یا سایت شرکت و در بخش هدر تمامی صفحات قرار دهید.
البته شما به صورت دستی هم به این کد دسترسی دارید، کافی است که در پنل گوگل آنالیتیکس (که در حال حاضر در آن قرار دارید و تنها به دلیل عدم اتصال آن به سایت اطلاعاتی مشاهده نمیکنید) وارد قسمت ادمین شوید و سپس اکانتی که ساختهاید را انتخاب کنید و سپس وارد قسمت Property شده و نام وبسایت خود را انتخاب کنید و در نهایت برای مشاهده کد، روی گزینه Tracking Info کلیک کنید.
مشاهده داده های گوگل آنالیتیکس
هنگامی که شروع به دریافت اطلاعات گوگل آنالیتیکس کردید، می توانید اطلاعات مربوط به ترافیک وب سایت یا سایت فروشگاه اینترنتی خود را مشاهده کنید. هر بار که وارد گوگل آنالیتیکس می شوید، به گزارش سایت خود دسترسی دارید.
می توانید روی تاریخ ها کلیک کنید تا دامنه تاریخ داده هایی را که مشاهده می کنید تغییر دهید. همچنین می توانید برای مقایسه داده های خود از یک محدوده تاریخ (مانند این ماه) با یک محدوده تاریخ قبلی (مانند ماه گذشته) برای مقایسه داده های خود، کادر مقایسه را علامت بزنید.
مشاهده داده های گوگل آنالیتیکس
معنای کلمات و عبارات کلیدی ابزار گوگل آنالیتیکس
ابعاد (Dimensions):
منظور از بعد (Dimension) یکی از خصوصیات و ویژگیهای بارز وبسایت یا برنامۀ گوشی است که میتواند مقادیر مختلفی را بپذیرد. نوع مرورگر، صفحۀ خروج کاربر، صفحات مورد بازدید و زمان حضور کاربر در وبسایت از نمونه ابعادی هستند که در گوگل آنالیز وجود دارد.
متریکها (Metrics):
متریکها در واقع خصوصیات درونی یک دایمنشن هستند که میتوانند به صورت مجموع یا نرخ اندازهگیری شوند. برای مثال تعداد بازدیدها از یک صفحه یا میانگین زمانی که کاربران در وبسایت گذراندهاند.
دورهها (Sessions):
دوره به مدت زمانی اطلاق میشود که کاربر به صورت فعال با وبسایت، برنامۀ گوشی یا سایر رسانههای شما در ارتباط است. تمام اطلاعات در مورد تعاملات کاربر (تعداد صفحاتی بازدیدی، رویدادها، میزان خرید و …) در طی یک دوره حساب میشوند. دورهها معمولاً بعد از 30 دقیقه عدم تعامل کاربر با وبسایت یا برنامۀ شما بسته میشوند و در صورت بازگشت کاربر، یک دورۀ جدید باز خواهد شد.
کاربران (Users):
افرادی که حداقل برای یک دوره (Session) در وبسایت حضور داشتهاند، جزو کاربران شما محسوب میشوند.
بازدیدکنندگان (Visitors):
بازدیدکنندگانی که به وبسایت شما سر زدهاند. اینها به دو دستۀ بازدیدکنندگان جدید (New Visitor) و بازدیدکنندگان تکراری (Returning Visitors) تقسیم میشوند. بازدیدکنندگان تکراری، کاربرانی کسانی هستند که قبلاً یک دوره را در وبسایت فروشگاهی یا سایت شرکتی شما گذراندهاند.
بازدید صفحات (Pageviews):
منظور از این عبارت تعداد کل دفعاتی است که یک صفحه مشاهده شده است. توجه داشته باشید که بازدیدهای مکرر توسط یک کاربر تکراری نیز در این مقدار حساب میشود.
صفحات/دورهها (Pages/Sessions):
صفحات/دورهها به میانگین تعداد صفحاتی اطلاق میشود که در طی یک دوره دیده میشود. بازدیدهای تکراری از یک صفحه نیز در این مورد حساب میشود.
میانگین زمانِ دوره (Avg. Session Duration):
میانگین زمانی است که دورههای استفادۀ کاربران به طول انجامیده است.
نرخ پرش (Bounce Rate):
منظور از نرخ پرش Bounce Rate، درصد کسانی است که تنها یک صفحه از وبسایت شما را مشاهده کردهاند. (بازدیدی که در آن کاربر به وبسایت فروشگاهی یا سایت شرکتی شما وارد شده و بدون آنکه هیچ تعاملی با آن داشته باشد، صفحه را بسته است) هر چقدر که نرخ پرش وبسایت یا سایت فروشگاه اینترنتی شما کمتر باشد، یعنی وبسایت شما در حفظ کاربر موفقتر عمل کرده است.
دورههای جدید (New Sessions):
یک تخمین از تعداد بازدیدهایی است که برای اولین بار و توسط کاربران جدید صورت میگیرند. دلیل تخمینی بودن این درصد این است که کاربر ممکن است با یک آی پی جدید به سایت شما وارد شود.
اهداف (Goals):
شما میتوانید در گوگل آنالیتیکس اهدافی برای خود تعیین کنید. اینکار به شما اجازه میدهد که میزان موفقیت سایت خود را اندازهگیری کنید و ببینید که چند درصد از کاربران یک فرآیند مشخص که برای شما مهم است را در وبسایت ( سایت فروشگاه اینترنتی) طی میکنند.
تبدیلها (Conversions):
تبدیلها زمانی صورت میگیرند که یک کاربر اهداف شما را عملی میکند و در نتیجه تبدیل به یک کاربر ثابت یا مشتری شما شود. مثلاً وقتی یک کاربر در وبسایت ( سایت فروشگاه اینترنتی) شما ثبت نام میکند یا یک خرید را انجام میدهد.
کمپینها (Campaigns):
کمپینها به شما اجازه میدهد که پارامترهای شخصی خود را برای هر صفحهای که دوست دارید اضافه کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری را از کاربران خود بدست آورید.
جذب (Acquisition):
منظور از جذب، روشی است که کاربران خود را بدست آوردهاید. مثلاً ممکن است طریقۀ جذب یک کاربر، موتور جستجوی گوگل باشد.
رفتار (Behavior):
اطلاعات رفتاری کاربران به شما اجازه میدهد که محتوای خود را مطابق نیاز آنها تغییر دهید و آن را بهینه نمایید.