چطور محصولات فروشگاه اینترنتی را ارسال کنیم ؟
اگر شما نیز مدیر یک فروشگاه اینترنتی هستید و برای ارسال کالا و محصولاتی که توسط مشتریان سفارش داده میشود از خدمات پستی بهره میگیرید به پیشنهاد طراحی سایت فروشگاهی فرکام در رابطه به روشهای ارسال کالا و محصولات از فروشگاه آنلاین به دست مشتریان انلاین داشته باشید.
طراحی سایت فروشگاهی فرکام در این متن سعی کرده تا روشهای ارسال کالا برای خریداران اینترنتی از فروشگاه های انلاین را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد.
امروزه مبادلات تجاری آنلاین بسیار رایج است. چرا که با فراگیر شدن اینترنت و بالا رفتن تعداد فروشگاه های اینترنتی، افراد ترجیح می دهند برای صرفه جویی در زمان، بدون نیاز به طی کردن مسافت، در هر مکانی به آسانی از فروشگاه های اینترنتی خرید کنند. فروشگاه اینترنتی وبسایتی است که مانند یک فروشگاه واقعی، کالاهای خود را برای فروش در معرض دید کاربران قرار می دهد و خریداران پس از انتخاب کالای مورد نظر خود، آن را سفارش می دهند. پس از تکمیل سفارش، هزینه خرید کالا به صورت آنلاین با استفاده از درگاه های بانکی پرداخت می شود (که اصطلاحا به آن پرداخت آنلاین می گویند) و سپس کالای مورد نظر به آدرسی که مشتری در قسمت مربوطه درج کرده ارسال می شود.
ارسال کالا و محصولات توسط اداره پست با ماژول پرداخت در محل
در این روش فروشندگان کالا در فروشگاه اینترنتی به صورت روزانه سفارشات مشتریان خود را به نزدیک ترین اداره پست برده و از آن طریق برای خریداران ارسال میکنند.
علیرغم در دسترس بودن باجههای پستی در تمامی شهرها و روستاها، اما این روش چندان هم خالی از کموکاست نیست. قرار گرفتن در صفهای طولانی ارسال کالا در زمان شلوغی باجههای پستی از جمله مواردی است که معمولا به چشم میخورد.
ضمن اینکه لزوم نوشتن آدرس و مشخصات گیرنده و فرستنده روی تکتک بستهها، امری بسیار زمانبر و وقتگیر میباشد و در مواقعی نیز با خطا و اشتباهاتی همراه است.
ضمنا عدم اطلاع دقیق از آپشنهای اختیاری و اجباری ارسال کالا و همچنین قیمت تمامشده لفاف و بستهبندی مرسولات نیز، از جمله عواملی هستند که منجر به افزایش هزینه ارسال محصولات شده و در نهایت علاوه بر اتلاف وقت، ضرر و زیان مادی چشمگیری را به فروشندگان تحمیل میکنند.
در این میان برخی کاربران به دلیل تجربه و یا مشاهده کلاهبرداری های اینترنتی اعتماد زیادی به فضای پرداخت آنلاین در فروشگاه اینترنتی ندارند. برای این دسته از افراد نیز در اکثر فروشگاه ها ماژولی تحت عنوان پرداخت در محل ایجاد شده است؛ بدین صورت که مشتریان بعد از تحویل کالا از مامور پست و یا پیک، هزینه خرید خود را به صورت نقدی پرداخت می کنند.
پرداخت در محل
برای استفاده از سیستم پرداخت در محل فروشنده میبایست با شرکت پست قراردادی عقد کند که در آن حوزه تحت پوشش، هزینه های پستی بر اساس تعرفه های مصوب، افزایش نرخ تعرفه های پستی در طول مدت زمان قرار داد و ... عنوان شده باشد. لازم به ذکر است که مدت زمان این قراردادها یکساله است و واریز از حساب پست به حساب طرف قرارداد 2 بار در هفته انجام میشود.
تحویل کالا در محل فروشگاه به مامور پست جهت ارسال
این روش که بیشتر فروشندگان حرفهای و مدیران موفق فروشگاههای اینترنتی از آن بهره میبرند بدین صورت است که هرروز صبح، مامور پست جهت دریافت کالاهایی که باید برای خریداران ارسال شود، به محل فروشگاه شما مراجعه کرده و بستههای پستی را از شما تحویل میگیرد و شخصا روالهای اداری را طی کرده و آنها را برای مشتریان پست میکند.
در این روش حتی نیازی به نوشتن مشخصات و آدرس خریداران بهصورت دستی روی پاکتها و کارتنها نیست و تمام این اطلاعات بهصورت مکانیزه و سیستمی، روی مرسولات چاپ میشود.
همچنین امکان جستجوی لحظهای بین اطلاعات مشتریان بر اساس نام، شماره تلفن و حتی آدرس محل سکونت از جمله امکاناتی است که فروشنده با استفاده از این روش، در قالب یک سامانه نرمافزاری متمرکز از آن بهرهمندمی شود.
از دیگر حسن های این روش میتوان به اعلام هوشمند کد رهگیری مرسوله پستی به محض ارسال برای مشتری اشاره کرد. ضمنا اطلاعرسانی لحظهای از آخرین وضعیت سفارش توسط پیامک به خریدار و فروشنده نیز، از دیگر قابلیتهای قابل توجه استفاده از این روش ارسال سفارشات میباشد.
چطور محصولات فروشگاه اینترنتی را ارسال کنیم ؟
روش های ارسال کالا از طرف فروشگاه اینترنتی
برای ارسال کالا از طرف فروشگاه اینترنتی چند روش مختلف وجود دارد که بسته به فاصله مشتری از انبار اجناس و انتخاب وی برای مدت زمان تحویل سفارش یکی از این روشها انتخاب می شود. معمولا اگر فاصله مکانی مشتری از انبار کالا و اجناس کوتاه باشد، برای ارسال کالا از پیک موتوری و یا باربری (بسته به ابعاد جنس) استفاده می شود؛ ولی اگر این مسافت طولانی باشد اجناس به طرق مختلف با توجه به مقصد نهایی برای مشتریان ارسال می شوند. در ادامه به انواع ارسال به مسیرهای طولانی خواهیم پرداخت.
روش ارسال سریع
در روش ارسال سریع معمولا بسته ها بعد از یک روز کاری بدست مشتری می رسد و ارسال محصولات توسط انواع سرویس های خدمات پیک موتوری و ارسال کالا انجام می گیرد. مشتریانی که برای تحویل کالای مورد نیازشان عجله دارند، از فروشگاه آنلاین درخواست می کنند که کالا در اسرع وقت به دستشان برسد و فروشگاه های اینترنتی می توانند این روش ارسال را به آن ها پیشنهاد دهند و البته که هزینه ی این ارسال سریع نیز بر عهده ی مشتریست.
ارسال توسط باربری اتوبوسی
اگر امکان ارسال پستی وجود نداشته باشد، و یا بنابر در خواست مشتری از فروشگاه آنلاین، کالا ها می توانند از طریق باربری اتوبوسی ارسال شوند. در این روش مدت زمان تحویل سفارش بستگی به زمان حرکت اتوبوس ها به سمت مقصد مورد نظر و طول مسیر تا مقصد دارد.
ارسال از طریق حمل و نقل هوایی
اگر شرایط هیچ یک از موارد قبلی برای ارسال مهیا نباشد و یا اینکه زمان دریافت کالا برای مشتری اهمیت داشته باشد، می توان از حمل و نقل هوایی استفاده کرد که نرخ آن با توجه به وزن بسته ارسالی محاسبه می شود. لازم به ذکر است که در این روش مشتریان برای دریافت کالا باید در فرودگاه حضور داشته باشند و بسته خود را تحویل بگیرند.
سرویس دهندگان ارسال مرسولات
تمامی روش های نام برده شده برای ارسال کالا توسط سرویس دهندگان، شرکت های حمل و نقل و شرکت های پستی موجود در سطح کشور انجام میشود. فروشندگان معمولا به فراخور نیاز خود با یکی از این شرکت ها عقد قرارداد کرده و بسته های ارسالی خود را با همکاری آنها به دست مشتری می رسانند. هرکدام از این سرویس دهندگان سرویس های خاصی را ارائه میدهند که بسته به مسافت، وزن کالا، جنس و نوع کالا، داخل کشور بودن یا نبودن مقصد و... خدمات و قیمت مخصوص خودشان را دارند. برخی از این سرویس دهندگان عبارت اند از:
الوپیک: این سرویس دهنده برای ارسال های سریع و درون شهری مناسب است.
اسنپ باکس: این سرویس دهنده برای ارسال های سریع و درون شهری مناسب است.
یارباکس: این سامانه برای ارسال کالا از شهری به شهر دیگر مناسب است.
تیپاکس: این سامانه هم ارسال های درون شهری دارد، هم ارسال های بین شهری و هم ارسال های بین المللی
کالا رسان چاپار: این سامانه هم ارسال های درون شهری دارد، هم ارسال های بین شهری و هم ارسال های بین المللی
و...
همچنین شایان ذکر است که بعضا مبلغ ارسال کالا بر اساس وزن بسته تعیین میگردد. سایت هایی که محصولاتی با این ویژگی را میفروشند، این امکان را در سایت قرار دادند که هزینه ارسال بر اساس وزن بسته محاسبه شده و مبلغ کلی قابل پرداخت تعیین گردد.