مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی
مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی
مجوز های لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی
امروزه شاهد آن هستیم که فروشگاه اینترنتی که یک کسب و کار الکترونیکی رسمی برای خود دست و پا کرده اند در مقایسه با گذشته بسیار بیشتر شده است.
به گزارش دریچه فناوری طراحی سایت فروشگاه اینترنتی فرکام؛ خرید اینترنتی مقوله ای است که در عرض چند سال اخیر به صورت آهسته و تدریجی جای خود را در میان کاربران حرفه ای ایرانی باز کرده است. مسلما با مشکلاتی که به خاطر قطعی و وصلی اینترنت یا سرعت کند آن همیشه در ایران وجود داشته است، هیچ گاه مردم ایران نتوانسته اند به صورت کامل به سیستم های خرید از فروشگاه های اینترنتی اطمینان داشته باشند.
گذشته از مشکل اینترنت، بحث امنیت هم همیشه مطرح بوده است و بسیاری از افراد از این ماجرا واهمه داشته اند که مبادا اطلاعات مربوط به کارت بانکی آن ها توسط یک درگاه نامطمئن پرداخت الکترونیک، فاش شده و دست افراد نا اهل بیفتد. با تمامی این مشکلات باز هم افرادی بوده اند که به سراغ این نوع از خریدها رفته و باعث ایجاد رونق در فروشگاه های آنلاین شدهاند. به گونه ای که امروزه شاهد آن هستیم که تعداد این فروشگاه ها که یک کسب و کار الکترونیکی رسمی برای خود دست و پا کرده اند در مقایسه با گذشته بسیار بیشتر شده است.
به دلیل همین استقبال کاربران و فعالان این عرصه بوده که مدیران کشور سعی بر این داشتند به گونه ای رسمیت بیشتری به این دسته از کسب و کارها ببخشند و در کنار آن باعث ایجاد امنیت بیشتری در فضای کسب و کار الکترونیک کشور شوند. حتما تا به حال نام (نماد الکترونیکی) یا (ای نماد) به گوش شما هم خورده است. در حال حاضر اگر شما تصمیم داشته باشید که کار اینترنتی برای خود به راه بیندازید و خرید و فروشی را از طریق این بستر انجام دهید باید یک تاییدیه داشته باشید.
نماد اعتماد الکترونیکی در حقیقت یک اعتبار یا نشانه است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است به عنوان یک تاییدیه یا مجوز به فروشگاه های اینترنتی داده می شود. هر فروشگاهی که صاحب نماد الکترونیکی باشد به طور حتم می تواند مشتریان بیشتری را به خود جلب کند زیرا با وجود این نماد مردم هم آسان تر می توانند به آن فروشگاه اعتماد داشته باشند. به این ترتیب حداقل این طرز فکر وجود خواهد داشت که روند فعالیتی این وب سایت و مشخصات مالک آن یک بار توسط یک سازمان رسمی مورد بررسی قرار گرفته است و اگر قرار به انجام یک اقدام خلاف وجود داشته باشد، کار برای پیگیری رسمی بسیار آسان تر خواهد بود. این ها را گفتیم تا بدانید که روند انجام کار اینترنتی یا به راه اندازی یک کسب و کار الکترونیک در ایران به صورت کلی با سال های قبل تفاوت پیدا کرده است.
در حال حاضر تعداد افرادی که این دسته از کسب و کارها را جدی میگیرند بسیار بیشتر از گذشته شده است و گذشته از این مورد، مردم هم تمایل بیشتری پیدا کرده اند که بسیاری از کارهای خود را از طریق بستر آنلاین انجام داده و در کوچه و خیابان سرگردان نشوند. تعداد فعالان این عرصه هم به نسبت بیشتر شده است و شاید شما همین امروز یکی از افرادی باشید که یک ایده نوین به ذهنتان برای راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی می رسد. باید بدانید که برای گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی که به نوعی مجوز فعالیت و کار شماست، به چه ترتیبی باید وارد عمل شوید. در موضوع ویژه این هفته شما را بیشتر با مباحث مربوط به نماد الکترونیکی آشنا خواهیم کرد.
نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟
مجوز های لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی
همان طوری که گفتیم در حال حاضر برای فعالیت یک سایت تجاری در کشور و راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی، لازم است که بر نحوه فعالیت این دسته از پایگاه ها به صورت کامل نظارت شود تا اگر اشتباهی از جانب آن ها رخ داد، امکان پیگیری به آسانی وجود داشته باشد. تا قبل از این به دلیل ثبت نشدن پایگاه های الکترونیکی تجاری و فروشگاه های مجازی در کشور و نداشتن مجوز این وب سایت ها از طرف ارگان های رسمی، هیچ آمار دقیقی از میزان و نحوه تخلفات و اشتباهات صورت گرفته در فضای اینترنت خرید و فروش کشور وجود نداشت. به همین دلیل هم مسئولان و مدیران آگاه برای بالا بردن امنیت فضای تجارت مجازی، به پایگاه هایی که قصد فعالیت در این زمینه را دارند نماد اعتماد و پروانه کسب ارائه می کنند.
در مورد این نماد باید بدانید که در حال حاضر نمادها به دو گونه مختلف هستند. در دسته اول نماد دائم یک ستاره قرار می گیرد. البته تا سال گذشته یک نوع نماد دیگر با نام نماد موقت هم وجود داشت که پس از آن این سبک از نماد به نماد دائم یک ستاره تبدیل می شد. در حال حاضر برای گرفتن نماد دائم یک فرآیند جداگانه در جریان خواهد بود که بر اساس آن پروسه بررسی فروشگاه شما جهت دریافت نماد دائم آغاز خواهد شد. اگر تمایل دارید که این نماد را داشته باشید باید بدانید که گرفتن نماد دائم نیاز دارد که مجموعه ای از معیارها بررسی شود و در این مرحله کار شما بسیار مشکل خواهد بود. در مرحله دوم هم نمادی با عنوان نماد دائم دو ستاره قرار می گیرد.
اگر بخواهیم این نماد را با نماد مرحله قبل مقایسه کنیم، باید بگوییم که فرآیند اعطای نماد دائم دو ستاره از نظر بررسی معیارها دقیقا مشابه و مطابق با نماد اعتماد تک ستاره است. اما تنها تفاوتی که در این میان دیده می شود این است که برای دریافت نماد دائم دو ستاره فروشگاه شما الزام دارد که گواهی امنیت SSL را در وب سایت فروشگاه آنلاین نصب داشته باشد. اگر شما تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار الکترونیکی دارید باید بعد از انجام اقدامات و مراحل اولیه و رعایت کردن پیش نیازها، به فکر گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی باشید، برای گرفتن این نماد می توانید به سایت نماد اعتماد وارد شده و برای ثبت نام اقدام کنید. اگر برای گرفتن نماد اعتماد دائم دو ستاره تمایل دارید باید به منظور مبادله امن اطلاعات بین کاربران و سامانه، از درگاه امن SSL برای مبادله اطلاعات استفاده کنید و برای دریافت گواهی امنیت SSL هم اقدام کنید.
چرا نماد باعث ایجاد اعتماد می شود؟
مجوز های لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی
مسلما یکی از مهم ترین عوامل توسعه تجارت الکترونیک همین است که اعتماد و اطمینان کافی در میان کاربران خدمات الکترونیکی وجود داشته باشد. اگر یک خریدار بخواهد به کسب و کارهای اینترنتی اعتماد پیدا کند، باید خیالش از چند مورد راحت باشد. اول این که مالک کسب و کار شناسایی و امکان مراجعه به آن در صورت بروز اشکال وجود داشته باشد.
دوم این که بداند اطلاعات کالاها یا خدمات ارائه شده در وب سایت کامل و صحیح هستند و این که یک گارانتی معتبر و ارائه خدمات پس از فروش وجود دارد. مواردی مانند واضح بودن روند برگرداندن یا تعویض کالا و پس گرفتن پول، محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران و در نهایت وجود امنیت کافی وب سایت برای انجام تراکنش های مالی باعث می شود که تایید یک موسسه و مرکز ملی اعتماد ضروری به نظر برسد. به این ترتیب اگر تمامی این موارد توسط یک موسسه ملی مورد تایید قرار بگیرد، مردم می توانند با خیالی آسوده از فروشگاه های اینترنتی خرید کنند.
مطالعات و تحقیقاتی که تا به امروز انجام شده، نشان دهنده این امر است که اگر کسب و کار اینترنتی توسط یک موسسه یا مرکز ثالث معتبری مورد تایید قرار بگیرد، بیشترین تاثیرگذاری را در مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کار اینترنتی خواهد داشت. در چنین حالتی خریدار احساس امنیت کامل دارد و حتی اگر از اطلاعات شخصی او سوءاستفاده شود، باز هم می تواند برای شکایت از طریق مراجع قانونی به آسانی اقدام کند. در ایران هم که این کار به عهده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است تا مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی را به عهده بگیرد.
هدف اصلی ار اعطای نماد الکترونیکی
دریافت مجوز برای فروشگاه اینترنتی
هدف اصلی از اعطای این نماد به دست آوردن اعتماد مردم و قانونمند کردن فعالیت کارهایی است که به صورت اینترنتی انجام می شود. باید بدانید که نماد اعتماد الکترونیکی به صورت یک علامت در بالای سایت هایی قرار خواهد گرفت که از نظر قانونی فعالیت آن ها مورد تایید قرار گرفته است. مسلما سازمان دهی سایت های تجاری کشور یک گام بسیار موثر و کارآمد برای ایجاد فضای تجارت الکترونیک در کشور خواهد بود.
خریداران هم باید با جست وجو در فهرست وب سایت های موردتایید، از صحت ( نماد اعتماد الکترونیکی) که در بالای سایت ها می بینند، اطمینان حاصل کنند زیرا این امکان هم وجود دارد که متخلفانی این نماد را به صورت جعلی در وب سایت خود قرار دهند تا بتوانند اعتماد خریداران را به سمت خود جلب کنند اما باید بدانید که این نماد قابل کلیک خواهد بود و بعد از کلیک روی آن صفحه ای برای شما باز می شود، که شناسنامه نماد اعتماد الکترونیکی فروشگاه آنلاین را به شما نشان خواهد داد.