سناریوهای سال تحصیلی جدید
سال تحصیلی جدید براساس نظر مسئولان ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا و متخصصان و احتمال ورود موج جدید آن و همزمانی با فصل پاییز و شیوع مجدد ویروس آنفلوآنزا در کشور ممکن است شروع سال تحصیلی 99 را با مشکلاتی فراتر از قبل شویم، البته تمام تاثیرات کرونا مذموم نبوده، بلکه در برخی حوزهها توانست نوآوریها و راهحلهایی را که تا قبل با مقاومتهایی مواجه میشد را به یکباره دگرگون کند؛ به گونهای که در برخی حوزهها به کسب تجربههایی منجر شده است که میتواند چراغ راه آینده شده و آن مجموعه را به قلههای رفیع پیشرفت برساند.
ویروس کرونا با سرعت و در طی چند ماه توانست بنیان تمام کشورها را در عرصههای مختلف، چون اقتصاد، سیاست خارجی، آموزش، بهداشت و مسکن برهم زند اظهار کرد: شاید هنگامی که با یک فوریت بهداشتی در سطح ملی مواجه هستیم، زمان مناسبی برای پیشنهاد تغییر جهت در نظام آموزش عمومی کشور نباشد؛ اما کرونا همه چیز را از جمله سیستم نظام آموزشی را تغییر داده است و آموزشها به صورت آنلاین و مدارس آنلاین راه اندازی شدند .
وزارت آموزش و پرورش یکی از حوزههایی بود که با ورود کرونا و تعطیلی ناخواسته وارد فاز اجرایی طراحی سازوکار آموزش مجازی و طراحی سایت آموزش مجازی و تداوم در آموزش شد.
مقابله با کرونا در سال تحصیلی جدید در مدارس
وزارت آموزش و پرورش با آموزشهای تلویزیونی، طراحی سایت آموزشی و سامانه های آموزش آنلاین و برگزاری کلاس آنلاین یا حتی ایجاد مدرسه آنلاین، آغازگر مقابله با ویروس کرونا در امر تعطیلی مدارس شد و توانست رضایت نسبی مخاطبانش را فراهم کند، اکنون پس از گذشت شش ماه از شروع همه گیری کرونا، شاید کشورمان در کنترل بیماری به توفیقاتی رسیده باشد، ولی برای مهار کرونا دشواریهای زیادی همچنان پیش رو خواهیم داشت.
امسال بازگشایی مدارس و بازگشت دانش آموزان به مدارس بر خلاف سالهای تحصیلی قبل قطعا یک امر عادی نخواهد بود و آموزش و پرورش با یک سناریوی و برنامه ریزی جدیدی از آموزش به استقبال سال تحصیلی 99 خواهد رفت در سال تحصیلی که پیش رو داریم مطمعنا مسئولین محترم با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و ایجاد فضای کافی در کلاسهای درس و قوی سازی امکانات تهویه اصولی فضاهای آموزشی و راهکاری مناسب برای ضدعفونی و پاکسازی فضاها تدوین و اجرایی خواهند کرد.
راهکار مناسب برای جلوگیری از افت تحصیلی در شرایط کرونا
بدیهی است که تغییر جهت در نظام آموزشی مستلزم سرمایه گذاری است و هزینه این اقدام، قابل توجه خواهد بود اکنون زمان آن رسیده است که راهحلهای کوتاه مدت را کنار بگذاریم و راهکارهای مناسبی را برای جبران افت تحصیلی ناشی از تعطیلی بلندمدت مدارس بر دانش آموزان و همچنین جلوگیری از بروز مجدد این مشکل در صورت تعطیلی مجدد مدارس بیابیم.
بی تردید مقابله با شرایط غیرمعمول مستلزم تغییرات برنامهریزی شده است به همین منظور آموزش و پرورش با درک شرایط خانوادهها و پاندمی کرونا در کشور و همچنین اقدامات دولت و وزارت بهداشت در این خصوص و ضرورت حاکمیتی بودن امر آموزش، ترکیبی از آموزشهای تلویزیونی، سامانه های آموزش آنلاین و بستههای آموزشی را بنا به مقتضیات به دانش آموزان ارائه کرده است. به گونهای که این سناریو باید بتواند دربرگیرنده راهکارهایی برای مقابله با نابرابریهای آموزشی ناشی از شرایط آموزش در ایام کرونا بوده و پیامدهای ناگوار آن کمترین آسیب و افت را به دانش آموزان مناطق محروم وارد کند.
در کنار این تدابیر لازم است به نحوه ایجاد یک سیستم آموزشی کارآمد قبل از شروع سال تحصیلی جدید نیز توجه شود که در آن هر یک از دانش آموزان فرصت یادگیری و پیشرفت را به دست آورند؛ سیستمی که بهتر از نظام آموزشی گذشته عمل کند، سیستم آموزش آنلاین و ایجاد مدارس آنلاین .
بر حسب تجربههای جهانی در بسیاری از مدارس جهان به جای ارتقای مقطع درسی در پایان هر سال تحصیلی، دانش آموزان با سطوح علمی مختلف و به صورت گروهی آموزش داده میشوند و بر اساس شایستگیهایی که به دست میآورند، به مقطع بالاتر میروند. در کشور ما دانش آموزان عشایر در این دسته طبقه بندی میشوند و آموزش و پرورش با تهیه بستههای آموزشی و استفاده از نرم افزارهای مدیریت یکپارچه مدارس، نوعی از آموزش بر مبنای شایستگی را پیش بینی کرده است که علاوه بر مقابله با پیامدهای تعطیلی مدارس، موجب کاهش تفاوتهای آموزشی ناشی از جایگاه اقتصادی و اجتماعی در بین دانش آموزان میشود.
بهره مندی از امکانات برای سال تحصیلی جدید
بخشهای مختلف بایستی شرایط را برای بهره مندی از امکاناتی مانند اینترنت، تهیه گوشیهای هوشمند و همچنین بهبود وضعیت بهداشت جسمی و روانی، سکونت، تغذیه مناسب و سایر نیازهای اولیه ضروری دانش آموزان را در آغاز سال تحصیلی جدید ارتقا دهند تا این موضوع بتواند موجب افزایش حداکثری ظرفیت یادگیری در دانش آموزان و تمرکز معلمان بر آموزش شود.
در این راستا بایستی تلاش شود تا با ارائه آموزشهای تلویزیونی، و استفاده از سامانه های آموزشی آنلاین و و راه اندازی سایت های آموزش مدارس آنلاین و استفاده از نرم افزارهای مدیریت یکپارچه مدارس و در آغاز سال تحصیلی، فرصت دسترسی برابر آموزش را برای همه دانش آموزان فراهم کند گفت: تحقق این امر به مشارکت همه جانبه بخشهای مختلف نیازمند است تا در این شرایط، نظام آموزشی کشور بتواند در بستری امن و آرام وظایف محوله خود را به سرانجام برساند.